Tuesday, October 16, 2007

Som Adam...

Skulle vilja vara sådär ruggigt allmänbildad. Sådär som Adam Alsing är när han morgon efter morgon, i stort sett alltid utan tvekan, svarar rätt på frågor i alla olika ämnesklasser. Det är historia, sport, geografi, "kändisnyheter", ja allt mellan himmel och jord. Och jag, kunskapskåt (kan man säga så?) som jag är, älskar "Vinn Adams pengar".
Jag blir uppriktigt arg när det ska ringa en kund just precis under de ca. 5-7 minutrarna som själva tävlingen äger rum. Varje morgon hoppas jag att just idag ska vara min turdag så att man kanske kan slå honom, och visst HAR det hänt. Om än kanske bara 1 gång eller 2 men dock har det inträffat. Men det är liksom inte tillräckligt. Jag vill var sådär förkrossande grym, kunna ännu mer än Adam. Inte för att jag vill ringa in och vinna pengar och det där utan för att jag tycker att det är så jävla grymt med smarta människor.
Jag har alltid gillat kunskap. Alltid vara någon form av en pluggis, vad nu den exakta defintionen på det är vet jag inte, men någonting ditåt. Och nu när jag inte längre får någon teoretisk kunskap till mig, som man ju faktiskt fick när man gick i skolan, ja jag vet att det låter sjukt - men jag saknar att få känna mig smart. Ja men börja plugga då? Visst, men jag har fortfarande problemet att jag inte vet VAD jag vill plugga. Däremot ska jag börja läsa böcker nu. Läsa, läsa, läsa och förhoppningsvis få en liten kunskapstillfredsställelse. Först ut är serien om Arn av Jan Guillo.


Är det någon som känner samma sak så hör gärna av er. Svar skickas till "Vi som drömmer om kunskap". Märk kuvertet med "Vi som vill vara som Adam".

3 comments:

Anonymous said...

men det är bara att säga till om du vill plugga. Jag ger dig mer än gärna allt jag har. Vad gör man inte för sin syster liksom? :)

Malin said...

Nu kanske jag ligger på en LITE högre nivå än du kära syster. Eller ja, jag vill i alla fall tro att jag gör det... Är det samma sak? :S

Anonymous said...

Haha, du kommer aldrig upp till min nivå. Eller det kanske också är önsketänkande? Väldigt förvirrat nu..