Häromdagen observerade jag hur Svenska Postkodlotteriet gör för att få oss att köpa lotter för våra sparpengar. Visst trycker de på de höga och många vinsterna (grannyra - hallelulja!) och visst trycker de på att pengarna går till välgörande ändamål. Men det som ändå är det lilla utropstecknet, den lilla sparken i baken vi behöver för att ta oss i kragen och anmäla oss, är den svenska avundsjukan.
"För du vill väl inte sitta lottlös, om grannen vinner?"
De välgörande ändamålen till trots, det är denna mening ("som jag tror" bör väl tilläggas för att det inte ska sticka någon i ögonen) som avgör för väldigt många i valet om att vara med eller inte. Det är en sån liten kommentar på slutet av reklamen att man knappt lägger märke till men jäklar vilken påverkan den har. För tänk själv, grannarna vinner och så sitter du där, med vetskapen om att om du skulle ha köpt en lott, skulle du också varit en vinnare. Men nu är du inte det. För du har ingen lott. Och att enbart unna andra utan att känna avundsjuka, nej si det går inte. Vi vill så gärna, men jag tror att det är medfött - vi kan inte. Iallafall inte när det är så skrattretande enkelt att själv vara med. Sen är det så finurligt uttänkt att man till och med kan dölja argumentet om avundsjukan på den eventuella grannvinsten i att "ja men det är ju trots allt för de välgörande ändamålens skull". De är förbannat smarta de där reklammakarna!
No comments:
Post a Comment