Monday, January 04, 2010

2010

Nytt år och nya möjligheter, eller vad är det man brukar säga? Men det kan väl inte vara så att bara för att det är nytt år, när vi byter datum från 31 december till 1 januari, så kommer möjligheterna flygande till oss, utan att vi behöver lyfta ett finger? Att jobberbjudanden med superbetalt, shopping till halva priset och allmänt grymma upplevelser helt plötsligt finns överallt? Lite för bra för att vara sant eller hur?

De flesta av oss förstår nog att det är vi själva som måste skapa dessa nya möjligheter, vi måste själva se till att de kommer till oss. Det behöver vi ju egentligen inget nytt år för att göra. Men det är som att så fort Jan Malmsjö skrikit klart på Skansen vid tolvslaget så får vi en hård spark i baken att faktiskt ta oss i kragen och göra något. Folk skriver nyårslöften, seriösa, oseriösa men gemensamt är att flesta inte kommer uppfyllas över huvud taget eller så är de brutna innan februari är slut. Det är lite synd tycker jag. För även om jag allmänt sett tycker att just nyårslöften är fruktansvärt överskattat så är det trots det vissa behöver för att bryta ett mönster. Problemet är bara att man siktar så högt (10 kilo minus innan Alla Hjärtans Dag - yesyesyes!). När man sedan inte når upp till sina mål blir man så besviken att man lägger ner helt, för resten av året. Många gånger för att börja exakt samma procedur ett år senare, vid nästa nyår.

Nej nyårslöften är helt enkelt inte min grej. Det blir för stort, för mycket måsten. För mycket ångest. Jag tar det hellre som det kommer. Ändrar, gör om, gör rätt. Det är lättare så tycker jag!

No comments: