Monday, July 20, 2009

Everglades


Idag har vi vandrat i Everglades. Visserligen bara en knapp timme. Men i ca 35 graders värme, strålande sol och en luftfuktighet på närmare 100 % räckte det. För oss "nybörjare" i alla fall. Och utfallet blev förvånansvärt bra. Det vill säga - vi såg alligatorer. 4 stycken till och med! I och med att det är regnsäsong just nu gör det att det är betydligt svårare att se de små liven nu jämfört med under torrperioden. Men det gjorde vi. Och så ett par sköldpaddor, några fåglar, ett par fiskar och en del spindelnät. Inte illa pinkat va?


Tror också att dagen slog alla rekord när det gällde hittills varma dagar i mitt liv men i och med hot från fruktansvärt blodsugna myggor betydde det att längre byxor och tröja var tvunget att bäras. Svettiga dagar på Friskisgolvet var ingenting jämfört med idag.

Tyvärr verkar inte hotellets sega internetuppkoppling vilja samarbeta med mig så bilder får ni ge er till tåls med!


Idag lämnade vi alltså Key West för att åter ta oss upp till Fort Lauderdale. Tillbringade hela bilresan med att sträckläsa Läckbergs senaste sommardeckare, Sjöjungfrun och fick med en gång lite svenska sommarkänslor i magen. Sommar för mig hör verkligen samman med deckare, mer eller mindre bra. Mkt på grund av att det är på sommaren jag verkligen tar mig tid att läsa. Vi bor på samma hotell i Fort Lauderdale som tidigare vilket gjorde hela incheckningsproceduren mkt smidigare. Efter lite handling av frukostmat och hämtmat (Thaimat) har vi tillbringat kvällen på hotellrummet. Ätit gott och diskuterat skillnader mellan alligatorer, krokodiler och kajmaner. Vi är lite speciella i vår familj. Nu hade jag i alla fall Wikipedia till mig hjälp när våra meningar drog åt skilda håll. Wikipedia och uppslagsverk är mycket bra källor till att förhindra gräl, i alla fall i vår familj.

Kom också på, när jag läste mitt inlägg från igår, att det lät som jag endast var besviken på Key West. Så är dock inte fallet. Är väldigt besviken på första natten (Islamorada) men själva staden Key West var verkligen underbar. Bland det absolut bästa är det faktum att man kan ta sig runt i staden med cykel eller till fots. Vilket är väldigt ovanligt i amerikanska städer. Det är också en väldigt skönt avslappnad stämning där, inte så macho. Skön mix av människor; barnfamiljer, singlar, par, gaymänniskor, dragqueen-artister, bohemer och så tupparna och hönorna som spatserar runt mitt i stan. Jag har dessutom ätit ett par av de bättre måltiderna i mitt liv med pappas fisk igår och scampi en dag innan det. Helt fantastiskt gott! Huvudgatan består av en salig blanding av barer, restauranger, affärer (både turist- och märkesaffärer), glassbarer etc. Att det dessutom fanns en man som cyklade runt med en stor stereo och spelade diverse discodängor gjorde inte stämningen sämre. En kväll fick han dessutom sällskap av två dragqueens på en större trehjuling med såpbubblemaskin. En sån skulle man ha till tåget en regning måndag i november!
Nej Key West var absolut en av höjdpunkterna hittills. Stranden var helt okej men det var framförallt stämningen i stan som var så härlig! Hoppas verkligen att jag får möjlighet att komma tillbaka dit.

Nu ska det läsas mer och förhoppningsvis vaknar vi till en solig dag imorgon, även om det verkar lite mörkt just nu.

No comments: