Tuesday, July 14, 2009

Uppdatering på väg

Nu har jag varit sådär fruktansvärt dålig på att uppdatera min kära blogg, oansvarsfull helt enkelt!

För att ta vid någotsånär där jag slutade...... vi åkte alltså ner till beachen några dagar och jag firade min första amerikanska nationaldag. Detta betydde heldag på stranden, grillad korv och hamburgare med potatissallad och bönor till middag. Oglamoröst - javisst. Men gott! Och som avslutning till det, mormor Helens chokladkaka med 5 olika lager. Att den smakade bra behöver väl knappast påpekas? Kvällen avslutades sedan med öl på kanna tillsammans med Ellen & Anna på den lokala baren. Det var vi och ett gäng äldre "rednecks" men det gjorde inte oss särskilt mkt. Vi spelade biljard (uppenbarligen något jag inte är särskilt bra på och därför väljer att att inte satsa vidare på det...), kastade pil och spelade fotbollsspel, s.k. "fussball". Mkt trevlig kväll!

Dagen efter var det dags för mig att bege mig till Fredericksburg igen och efter skjuts av både Philip pch Nick (sönerna i familjen) var jag tillbaka vid kl. 10.30 på kvällen efter i stort sett en hel dags bilåkande. Sov gott den kvällen.

Sedan var det äntligen dags för mig att få prata svenska igen i och med mina kära föräldrars ankomst. Det kändes bra och faktiskt lite konstigt till en början. Gick ut hårt med dem och tog dem till Wegmont's, en mataffär i storlek som IKEA ungefär. Eller ja, nästan i alla fall. Dagarna därpå blandade vi både historialektioner om det amerikanska inbördeskriget med shopping och provsmakning av mindre goda viner från Virginia. Efter en trevlig middagsavslutning med Björn bar det på torsdagen av till New York! Efter en del, låt oss kalla det situationer, som uppstod på vägen med kartor, GPS:er och vägskyltar som inte ville samarbeta, kom vi i alla fall till flygplatsen och gick ombord på planet som skulle ta oss till The Big Apple. Ett plan som visade sig vara ett Dashplan. Ett plan som SAS bestämde sig för att ta bort för något år sedan (?) då de hade problem med landningsställen eller vad det var. Men det är SAS det. Continental använder (uppenbarligen) fortfarande dem och ja, vad har man för val när man sitter där tillsammans med ca 30 andra slöa passagerare. Inte mycket, gilla läget helt enkelt. Och det gjorde jag/vi. Och fram kom vi!

New York... Ja vad ska man säga. En stad med allt, allt, allt. En stad med flashiga butiker, de högsta husen och en konstig nattklubb precis brevid vårt hotell. En stad som, trots sin storlek, är väldigt lätt att hitta i och som i alla fall jag kände mig väldigt hemma i. Det är också staden som sägs ha så otrevliga människor vilket jag dock inte är beredd att hålla med om. Inte om man är van vid hur människor från, framför allt Stockholm, är. Det var 4 dagar som var fullspäckade med sightseeing (downtown, färja, uptown), egna upptäcksfärder och MASSOR av intryck. Det var 4, för mig, fantastiska dagar! Jag tror jag kan skriva en evighet om det men risken är att jag tråkar ut er med alla adjektiv så jag väljer att inte göra det. Inte just nu i alla fall. Kan vara så att jag någon dag känner mig så uppblåst av alla adjektiv att jag kan komma att behöva skriva ner dem för att inte spricka. Men jag lovar att varna innan!

Igår var det i alla fall dags att lämna New York och ta oss till sydligare breddgrader med hopp om lite sol och bad. Alla väderprognoser vi tittade på innan visade dock motsatsen. Regn, regn och åter regn. Men med flygbiljetterna redan bokade var det återigen bara att gilla läget! Efter försening, p.g.a. människor som aldrig verkar ha lagt upp handbagage i "hatthyllorna" ovanför, kom vi fram till Miami vid 2-tiden. Väskorna kom dock på stört och hyrbilen stod redo. Så med två små kartor gav vi oss iväg mot Fort Lauderdale (dvs. norrut) och tillsammans lyckades vi hitta rätt ganska snabbt! Och nej, det regnade inte (yr.no, NBCweather, Yahooweather - släng er i väggen). Vi fick vårt rum och den utlovade havsutsikten stämde, och detta utan att behöva vinkla en spegel. Trevligt värre!


Trots att klockan var närmare 5 bestämde vi oss för att lata oss i solstolarna ett tag vilket onekligen var skönt. Efter det knatade vi iväg till en mataffär, ja faktiskt på gångavstånd, och inhandlade lite frukostmat. Hittade dock ingen middagsmat så därför blev det en lättare middag på McDonalds som avnjöts med vin. Var nog första gången jag testade den kombinationen men den var inte så dum som man kan tro.

Nu idag, tisdag, har vi legat hela dagen i varsin solstol vid poolområdet med havet och stranden 10 meter bort och bara lapat sol, läst och sovit. Jag gillar det här livet också. Och nej, inget regn idag heller. Tror knappt solen gått i moln. Så länge väderprognoserna är fel åt det här hållet är jag beredd att acceptera det...

Imorgon bär det dock av mot nya mål och vi ska återigen ut på de amerikanska vägarna. Denna gång ner mot Key West. Får se hur långt vi kör, eventuellt stannar vi också till på vägen och leker med (läs: tittar ängsligt på bakom galler) alligatorer i Everglades. Den som lever får se.

Nu är det dags för lite mer shopping, var ju trots allt två dagar sedan sist. Florida är dessutom meckat för outletshopping, kanske är det också mitt?

No comments: