Wednesday, July 01, 2009

Washington D.C.

Idag får ni nöja er med Washington, resten får ni (kanske) imorgon. Vi får se vad som hinns med helt enkelt! Imorgon bär det nämligen av ner till North Carolina och beach houset igen för några dagars sol och bad. Ska bli ruggigt skönt!

Men Washington D.C. var det! Vi tillbringade alltså en heldag i D.C. och dagen började med att vår mycket trevliga "privatchaufför" Björn tog oss på en bilsightseeing genom staden. Kort såg vi detta: Georgetown (en mkt trevlig stadsdel), Chinatown (det finns tydligen i varje amerikansk stad ...), The Capitol, Vita huset - fram och baksida, George Washingtonmonumentet och National Mall. Men tro inte att detta är all beskrivning ni får, nej jag ska plåga er med lite detaljer också, håll till godo!

Första stoppet blev The Capitol, eller Kapitolium som det heter på svenska. Och ni behöver inte vara oroliga att jag håller på att tappa det svenska språket och bli en ny Viktoria Silvstedt, och detta på grund av fler anledning än bara hennes dåliga svenska. Nåval, Kapitolium är USA:s kongressbyggnaden och som vi alla (kanske) vet består kongressen av senaten och representanthuset. Och eftersom jag är turist måste man ta turistbilder vilket betyder att sightseeingbilen gjorde sitt första stopp och de första bilderna togs. Tydligen är det också någon form av måste att den som är på resande fot ska vara med på fotona också. Hrm. Ja jag fick väl ställa upp på det och säkra mina framtida tillbakablickar med ett par bilder. Och exklusivt här idag (!) ska jag också visa er detta. Svårslaget eller hur?

Från kongressbyggnaden har man sedan världens utsikt över National Mall som sträcker sig i två riktningar, bland annat bort mot Vita Huset. Eller ja, normalt sett har man det. Men eftersom 4 juli närmar sig förbereder också Washington för festligheterna genom att montera stora vita partytält. Detta betydde att mina turistiga bilder blev lite mindre turistiga då utsikten stördes av vita tält. Jag väljer att se på detta som unika bilder istället för, som många andra säkert skulle gjort, se det som förstörda utsiktsbilder. Jag menar hur många har bilder över the Mall med partytält?

Efter fototagningarna satte vi oss i bilen igen och körde mot baksidan av Vita Huset längs The Mall. The National Mall kantas av en massa museér som vi tyvärr inte hade tid att besöka. Jag känner dock på mig att jag kommer återkomma till denna fantastiskt trevliga stad och då ska jag definitvt lägga ner tid på att besöka något av dem! Vi såg alltså baksidan av Vita Huset och också George Washington Monument, en 170 meter hög obelisk som byggdes till minne av George Washington. Byggnaden invigdes 1885 och är faktiskt världens högsta murade torn.

Efter ha haft kurrande magar i två timmar gav äntligen vår duktiga, men hårda, privatchaufför oss tillåtelse att äta och Jan, hungrig och bestämd, bad honom styra tillbaka mot Georgetown. Jag, svensk (därmed konflikträdd och rädd att stöta mig med folk) och inte minst dödshungrig nickade bara instämmande och hoppades att Jans idé skulle sluta på ett ställe med god mat. Och tänka sig - det gjorde det! Vi hamnade på en restuarang vid floden med utsikt över Kennedy Centre, Svenska Ambassaden och fina båtar som låg förtöjda vid kanten. Jag åt en utsökt Crab Cake Sandwich som självklart serverades med pommes frites. Alla dessa pommes frites håller sakta men säkert på att gräva min grav eller de förstör i alla fall beach 2009. Men men, det kommer ju en ny sommar nästa år eller hur? Full fart mot beach 2010, ja när jag kommer hem vill säga. Nåväl efter lunchen begav vi oss åter mot Vita Huset för en närmare titt.

Bilen parkerade vi under Mariott Hotell och vi passade också på att låna deras toaletter. Sedan promenerade vi bort mot Vita Huset. Och jag måste säga att det verkligen var en speciell atmosfär runtomkring. Det var på något sätt som man kände vilka viktiga beslut som har tagits och kommer tas i denna stora mäktiga och mycket vackra byggnad. Man kände sig också trygg och säker med att de beslut och förändringar som kommer ske kommer bli bra. Tyvärr hade Barry och Michelle inte tid för en fika men kanske nästa gång! Stötte dock ihop med honom senare, dock en lite stelare version i kartong. Vi vandrade i alla fall runt Vita Huset, tog fler turistbilder och lyssnade på den lilla demonstration som pågick där utanför. Denna dag om de tamilska tigrarna i Indonesien. De var goa på något sett, demonstranterna.

Efter denna promenad var vi alla ganska trötta och sjönk glatt ner i varsitt soffhörn på Starbucks och drack kaffe latte och åt chocolate chip cookies. Eller jag åt. Som vanligt. Och ja, den var god! Klockan började bli mycket och efter det styrde vi kosan hemåt igen, dock efter ha lånat Mariott's toaletter igen. Busigt va?

På vägen hem stannade vi och kollade in IKEA:s sommarrea, jag åt en korv (INTE lika god) och drack lingondricka (väldigt gott!). Vi stannade också till på TJ Max vilket är som ett varuhus där jag köpte resans första jeans och lite annat smått och gott. Tror jag nämnde det igår så jag ska inte tråka ut er med det igen!

Lägger bilderna i ett nytt inlägg, är lättast så. Hoppas ni nöjer er med detta för nu och så uppdaterar jag er mer så snart jag kan. Over and out!

No comments: