Sunday, April 07, 2013

Konsten att döda tid med vårkänslor, böcker och antikbutiker

Att, efter den evighetslånga svenska vintern med oändliga minusgrader och alldeles för många decimeter snö, få sitta i solen utan jacka och läsa en bok är en helt fantastisk känsla. Vill inte vara oförskämd mot er som fortfarande är kvar i snö och kyla men detta är HÄRLIGT. Men, blir kanske ännu härligare när det väl kommer till Sverige? Den som väntar på något gott osv.

Dagen har spenderats med att försöka väcka kroppen ur jetlag-läget med en joggingtur. En joggingtur som kändes just jetlag-seg. Inget riktigt tryck i benen, men - jag klarade av den psykologiskt jobbiga första turen vilket känns bra. Efter det har jag vandrat runt lite i den mycket pittoreska och trevliga stad som Fredericksburg är. Det blodigaste slaget i det amerikanska inbördeskriget utspelades här vilket betyder massa historieintresserade turister och en levande stad. Massa söta antikbutiker med mest skräp, mycket gamla och mer eller mindre äkta Coca Cola-attiraljer, en del smycken och gamla möbler. En salig och härlig mix med andra ord, bra för att döda lite tid med. Strosade runt utan att köpa något, besökte turistcentret och blev dagens mest exotiska gäst (YES!), och slog mig sedan ner på ett fik med en cappucino som faktiskt smakade på riktigt och läste en bok. Satt dock i skuggan men var härligt ändå att bara kunna sitta ute. Efter det var jag dock tvungen att gå hem och värma mig och satte mig på baksidan i solen och fortsatte bokläsandet.

Det här med bokläsande är verkligen min definition på semester och jag har snart läst ut två av mina fyra böcker. Minns somrarna "förr i tiden" (snart 25 år och redan nostalgisk...) när jag lånade så mycket böcker på biblioteket att jag knappt kunde få hem allihopa. Trots det lästes de ut, vissa flera gånger om. Favorit - Pelle Svanslös. Kitty och Tvilling-böckerna var för moderna för biblioteket och fick därmed införskaffas på annat håll. Var ett tag sedan dess och ju mer övriga livet har trängt på så kommer liksom bokläsandet lite i kläm - förutom när det är semester. Kanske gör det att man njuter ännu mer när man väl får tid till det?

Det var allt för nu, avslutar med ett lite bildspel över dagen!









1 comment:

Jenny said...

Här i Hønefoss går det också att njuta i solen utan vinterjackan på. Har som tur ofta lä här uppe på terrassen, så har spenderat många timmar där med en kopp kaffe och en bra bok de senaste veckorna :)
Och satt faktiskt och pratade med några om den typiska Hols-semestern för några dagar sen, där hela familjen hade med så många böcker att vi nästan fick övervikt på bagaget..
Ha det bra sis så hörs vi!