Tuesday, April 30, 2013

En födelsedag i ensamhet men en helg med desto mer fart och fläkt

 

 
Hej hej hallå dagboken. Så sitter man här, ett år äldre och antagligen inte jättemycket visare. Eller? Har i alla fall blivit väl omhändertagen på kontoret idag, cupcakes, blommor, blombud och så blev jag bjuden på lunch. Och med extra cheesecake från restaurangen som förstod att jag fyllde år. Lyxigt!





 
 
 
Men, innan dagen med stort D, födelsedagen med stort F osv. så var det ju också en helg. En helg som spenderades i huvudstaden. Åkte med en av tjejerna från kontoret i fredags och fick mycket snällt nog skjuts av henne och hennes pojkvän dit upp, ca. 1 timmes bilfärd. Bilfärden gick till den yngsta sonen i familjen som bor strax utanför D.C. där jag lämnade av väska (självklart med datorn så att jag kan titta på Vänner innan jag somnade, alltid - oavsett tid...) innan vi gick ut och åt en middag tillsammans, allihopa. Detta gjorde vi på en sådandär japansk restaurang med stekbord som jag fick lära mig heter Hibachi-grill. En himla rolig upplevelse där vi drack "vulkan-drinkar" och fick en riktig mat-show där kocken alltså lagade maten precis framför ögonen på oss samtidigt som han trixade med att kasta knivar, hacka grönsaker väldigt snabbt samt genom att kasta ägg upp i mössan osv. Allt samtidigt som jag satt och flinade som ett glatt barn på julafton (syns tydligt på bilden nedan på mig...), det var superkul OCH gott. Bra kombination måste sägas.


 

 
 
Kvällen fortsatte därefter med en utekväll för mig och Phillip, en kväll i 90-talsmusikens ära men där jag tyvärr insåg att 90-talsmusiken här antagligen var lite annorlunda än den som jag upplevde i Sverige. Det kan ju förvisso vara för att jag under den större delen av 90-talet lyssnade på nästan alla låtar i Smurf-version. Vem minns inte klassiker som Smurfa med Lillsmurf, Moviesmurf och Smurf-bop? Hur som helst så var det massa musik som jag inte kände igen men ungefär var 5:e låt kom det något jag kunde sjunga med i och då blev det lite roligare. Kvällen avslutades med en pizza-slice, ser kanske inte så himla smaskig ut - men det var den, i alla fall där och då.
 

 
 
Dagen efter = lördag var jag lite trött men blev väckt av Bo (Bosse) som är en hund och inte en medelålders man. Med andra ord var det ett ganska trevlig uppvaknande och inte så chockartat som ifall Bosse från Harry Boy-reklamen (ni vet han med ett eget körfält) hade väckt mig... Hur som helst så blev jag väckt av Bosse och jag begav mig tillsammans med Phillip och hans rumskompis Mitch till en Farmers Market där vi åt mini-munkar och tittade på närproducerade grönsaker och växter. Härlig start på dagen. Vi fortsatte därefter in mot centrala D.C. där vi åt brunch, för att sedan vandra runt på The Mall, titta på Washington-monumentet, the United States Capitolium och gå på ett par museum. Det blev en botanisk trädgård med fantastiska blommor och kan bara önska att jag skulle kunna ha likadana hortensior på min/vår kommande altan på framsidan (jag är visst äldre eftersom jag skriver så engagerat om blommor...). Vi gick också på museet för amerikansk historia där jag blev som mest engagerad av rummet med massa vackra klänningar från alla presidentfruar. Riktigt häftigt att de faktiskt har haft på sig JUST de klänningarna och extra roligt att också få se kläder i sin faktiska storlek och inte i skyltdocke/barbie-storlek. Dagen avslutades med tåg tillbaka hit till Fredericksburg och middag i sängen. Fick nästan in hela kostcirkeln i middagen med tanke på att popcornen faktiskt hade olika smak, både havssalt & peppar samt pretzels och vit choklad. Blev lite smuligt i sängen men det var det lätt värt!
 

 










 
Och med det är det dags för mig att sova. God natt dagboken, Sverige och världen.

No comments: