Friday, April 26, 2013

Ledigt mitt i veckan och så en massa mat (såklart)

Tisdag kväll fick jag återigen sällskap av Jan och planglad som hon är (till min glädje) bestämde hon att onsdagen skulle ägnas åt lite historia/roadtrip. Detta betydde att vi åkte iväg runt 11-tiden och tog oss söderut längs James River för att så småningom komma ner till Williamsburg. Vi åkte en bit och stannade sedan för att tanka både bil och våra egna matdepåer. Tycker nästan att jag lyckades klämma in hela kostcirkeln till lunch där, eller?

 
Vi fortsatte bilturen och kom först till Shirley's Plantation, även om det aldrig kom att bo någon Shirley där. En gammal farm från tidigt 1700-tal som fortfarande tillhör samma släkt som det gjorde från starten, nu bor 11:e generationen där. Vi strosade runt och tog en guidad tur av en engagerad pensionär från södern. Vi fick dock endast gå runt på nedervåningen då familjen alltså fortfarande BOR där. Otroligt, även om jag inte är särskilt avundsjuk då det verkligen var ute på landet.



 
 
 
Vi tog oss därefter vidare till Berkley's Plantation men struntade vi en guidad tur utan nöjde oss med att bara gå runt. och gå ner till floden (tänk stor sjö i Sverige) och känna på vattnet som faktiskt var riktigt varmt. 
 
 
 
 
Bilturen fortsatte sedan mot Colonial Williamsburg, en stad där de har byggt upp se ett levande museum, lite som Skansen men i skala 100 och utan alla djur. Ja, en och annan hästdroska finns visserligen, för att skapa den rätta känslan antar jag. Jag var där sist jag var här också och gick då på alla möjliga guidad turer. Det är verkligen som en levande historielektion och området är också fyllt av barn som är där med skolan, familjer, äldre, unga från universitet som ligger alldeles i närheten osv. En härlig blandning med andra ord. Staden Williamsburg är större än bara den uppbyggda koloniala staden men mycket bygger på det och det drar dit otroliga mängder turister. Överallt går anställda runt i tidsenliga kläder och här och var uppstår lite skådespel kring ett aktuellt datum då något särskilt hände "förr i tiden". Runt omkring huvudgatan finns också diverser småbutiker, mycket hantverk av olika slag (broderier, korgar, smed osv.) och allt görs enligt de medel som fanns att tillgå på 1700-talet. Kostar skjortan men det går till en bra sak. Så efter har vandrat omkring där så blev det äntligen ett "riktigt" mål mat, grillade jätteräkor "brocolini" (tänk lång broccoli) och coleslaw. Mumma!
 
 




Idag har jag varit på kontoret igen. Sorterar just nu ut dubbletter av kunders mejladresser i deras datasystem Uncle Bob (det heter egentligen något annat men detta är tydligen deras arbetsnamn för det...) Inte sådär otroligt stimulerande, och nu uttrycker jag mig milt kring hur tråkigt det är. MEN, jag har inga som helst problem att göra det. Jag har liksom inte så mkt annat för mig på dagarna. Tackar i alla fall kreativa människor och teknikens utveckling för podcasts och Spotify.



 
Idag skulle vi också ha ätit krabba, precis som förra gången. Tyvärr blev det inställt då de ännu inte hade fått in några krabbor eftersom det är så tidigt på säsongen. Väldigt synd men, vi åt god middag ändå. Vi var ikväll tjejerna från kontoret, 6 härliga "tjejer" som trots allt åt fisk och skaldjur. Vi gick hårt ut med ett gäng förrätter som vi delade på och ingen av oss orkade sedan äta upp mer än hälften av vår huvudrätt. Men här vettni så har man ju den BRA idén om att inte slänga mat och man får således med sig sin mat i en liten låda och därmed har man en god lunch dagen efter också. Fiffigt och så slipper man västvärldens kanske mest onödiga företeelse, att slänga mat som fortfarande är bra. Hur som helst så åt vi ett gäng förrätter med räkor i alla dess slag, dumplings och så blev det fisk-tacos till huvudrätt. Finns inte (?) i Sverige men är verkligen supergott. Och så lite efterrätt på det. Om jag var mätt? Oh ja... Avslutar med lite matbilder innan jag nu ska krypa till kojs. Imorgon ska jag upp till D.C. och hälsa på yngsta sonen i familjen och antagligen gå ut och svänga min lurviga. Ser det som ett för tidigt födelsedagsfirande och ser det som ett bra tillfälle att dricka ett par glas vin eller fler :)






 

No comments: