Monday, April 22, 2013

Nyheter från väst

En hel vecka har passerat sedan sist och följande har hänt:

Jag har fortsatt att jobba på kontoret = uppdatera kunddatabasen och försöka att undvika att äta popcorn som är den amerikanska varianten av fruktkorg. Den luktar ljuvligt popcornigt i princip alla dagar någon timme innan lunch när man är som allra mest sugen. I fredags föll jag för frestelsen men visst gäller OLW's uttryck "fredagsmys" också här? Jag tolkar det så i alla fall!

Veckan har till mångt och mycket kantats av konstanta nyhetssändningar kring Boston Marathon-bombarna. En otroligt konstig känsla och trots att det är skönt att de till slut fick fatt på dem (metoden för detta ger jag mig inte in på att diskutera) så är det fortsatt en konstig känsla som dröjer sig kvar. Som alltid; den stora frågan  VARFÖR? osv. Utöver detta har nyheterna (de få övriga som överhuvudtaget har diskuterats) handlat om att senaten inte valde att rösta igenom förslaget för hårdare bakgrundskontroll för att köpa vapen. Detta trots att förslaget har över 90 % stöd av befolkningen. Pengar från vapenlobbyn styr alltså mer än demokrati vilket lämnar en annan intressant känsla.

Men, bort från politik och tråkigheter. På torsdag efter jobbet så åkte jag tjejerna från kontoret till en japansk restaurang och åt middag, "spicy tuna" och avokadorullar för mig. Efter det åkte vi för att äta glass på den klassiska (åtminstone lokalt) Carl's Icecream. God mjukglass även om hypen nog mycket beror på att de har funnits där sålänge.


Därefter åkte vi tillbaka till downtown Fredericksburg och gick till en bar, alldeles runt hörnet från där jag bor. Där mötte vi upp en av tjejernas pojkvän samt lite vänner till dem. Torsdagar var tydligen "Trivia-kväll" vilket betydde att en man med mikrofon använde sin finaste speaker/radioröst och annonserade ut frågor och tillhörande svar, allt varvat med halvdålig musik. Fick i alla fall lära mig att världens mest stulna bok är bibeln och att det vanligaste namnet i världen är Mohammed. Det ni! Vi hade en härlig kväll och det var riktigt skönt att bara kunna gå runt hörnet och sedan vara hemma, lyxigt.

Fredagen innebar också lite äventyr då jag efter jobbet följde med Sharon från jobbet hem till henne för middag och övernattning inför lördagens shopping uppe i D.C. Provade att äta något nytt, koreanskt. En kokhet gjutjärnsgryta med ris, grönsaker, kött och ett ägg som man rörde runt med allt annat. Blev lite som fried rice men med mer hetta då man adderade en stark sås. Verkligen supergott!

Utanför stormade det ordenligt och vi hade till och med tornado-varning (som jag länge var lyckligt omedveten om). Vi åkte sedan till ett shoppingcenter där jag spenderade en timme i Forever 21-butiken och hjälpte till att bidra till att få den amerikanska ekonomin att blomma. Lördagen fortsatte i samma anda och jag köpte allt mellan himmel och jord.
 



Framförallt la jag pengar på något som jag inte tidigare har lagt så mycket pengar på: Skönhetskrämer. Och banne mig om jag inte ska bli snyggare nu! Kan också berätta att jag gick på det äldsta säljknepet i världen; få kunden att testa och sedan inte kunna motstå. En scrub som verkligen var helt magisk, man blev bebismjuk efter att ha använt den. Kan rekommendera (Lush - RubRubRub).



Efter all shopping som orsakade viss smärta i axlar av pås-bärandet, så skjutsade Sharon tillbaka mig till Fredericksburg där jag igår åt sista middagen med Björn som idag lämnade USA för Tyskland och senare Sverige. Detta betyder att dagen i princip har spenderats själv då Jan också är borta och kommer tillbaka på tisdag. Känns dock inte särskilt jobbigt utan jag är ganska bra på att sysselsätta mig själva. På dagens promenad så jag åter vackra blommor samt konsekvensen av fredagens storm.

 

 

 
Därefter blev det lite vila innan jag körde ett träningspass nere i källaren för att sedan njuta lite ute i solen med hummus, morötter och lite bär. Allt tillsammans med boken Shantaram, en riktig tegelsten men kanske min bästa läsupplevelse någonsin som jag nu läser om.
 

Sedan dess har jag lagat middag som jag har åtnjutit på riktigt amerikanskt vis - framför TV'n. Med TV-bord och allt. Nu sa jag brygga mig lite svensk-starkt kaffe och titta på lite serier innan det är dags att sova. Ska försöka uppdatera med lite jämnar mellanrum för jag kan trots allt se att det i alla fall är några därute i cyberspace som läser. Det tackar jag för :)

No comments: