Sunday, June 28, 2009

Krabba

Låt mig göra ett nytt försök att få detta att funka, lyckades olyckligt nog ta bort ALLT precis innan jag skulle publicera det förra gången. Men men!
Torsdagens stora händelse var alltså att äta krabba. Detta gjorde vi på ett ställe på floden. Jag skulle inte vilja vara där en sen fredagkväll själv med en torsdag tillsammans med gott sällskap av tjejerna på kontoret en torsdag på deras brygga utomhus - mycket trevligt! Ett klassiskt "sunkhak" med andra ord (Louise du skulle ha älskat det!). I vilket fall som helst sitter vi utomhus, solen skiner och krabborna är precis nyfångade. Kan knappast bli mycket bättre än så!
Kvällen inleddes med en snabb lektion i hur man lyckas tas sig in i de små krabaterna vilket inte är helt lätt men övning ger färdighet och i slutet av kvällen var jag en riktig hejare på det! Precis som med kräftor är krabba mer jobb än mat vilket gjorde att vi kände att vi behövde lite "tilltugg". Tilltuggen bestod av ca 500 g barbeque-scampi/jätteräkor och så kallade Hush Puppies, vilket i stort sett är friterat (som allt annat här) majsmjöl/majsbröd. Absolut gott! Namnet kommer urpsrungligen från att när man grillade så sprang hundarna runt och ville åt alla godsaker PÅ grillen och för att de inte skulle nå dem så gjorde man dessa små saker för att få tyst på dem - "hush puppies". Vi åt med andra ord hundtilltugg.

På hela taget en mycket trevlig kväll i gott sällskap och med fantastisk mat. Jag har aldrig ätit krabba på det här sättet och vill definitivt göra det igen. Helt fantastiskt sött krabbkött! Alla som får chansen att äta färskkokad krabba - ta den, ni kommer definitivt inte bli besvikna! Förutsatt att ni gillar skaldjursbiten vill säga ...

Men kvällen var inte slut än. Den skulle avslutas med en av stans höjdpunkter. Glass från Carl's Ice cream. Ett ställe som har tillverkat sin egen mjukglass sedan 30 eller 40-talet och utgår från bassmakerna vanilj, jordgubb och choklad. Till detta kan man välja strut/bägare, olika typer av glassåser och ytterligare typer av strössel. Normalt sett är jag en chokladtjej men mjukglass vill jag, precis som pappa, alltid ha i vanilj. Så jag hade tänkt mig en helt vanlig bägare med vanilj-mjukglass. Detta tillkännagivande gjorde mitt sällskap mer eller mindre upprört. BARA vanilj? Varför? När du ska till CARL'S ICE CREAM? Vet du inte vad de har? Varför bara vanilj? Jag fick under mer eller mindre hot lova att testa något annat. (Jag är dock glad att det var ett glasshot jag fick uppleva och inget annat ...) Det hela slutade med följande: Vaniljglass med hot fudge-sås (chokladsås) och nötströssel. Och ska jag vara ärlig är jag glad att de hotade mig till att testa det för det var banne mig den godaste glassen jag ätit. Hols-genen i mig hjälpte mig att skrapa ur bägaren så den nästan såg ut som ny och det enda jag ångrar med kvällen var att jag inte tog en större glass. Men det kommer mer kvällar där, mamma och pappa - bered er på glassfrossa!

Självklart har jag laddat in lite bilder också! Enjoy :)



Utsikten för kvällen

Sällskapet bestod av:
Jan (som jag bor hos) i blått
Sharon till höger och mig och
Carol sittandes. Alla från kontoret

Övning ger färdighet!

Vårt redskap för att öppna klorna,
ut med aggressionerna bara!

Ett dussin krabbor
(totalt åt vi 2 dussin!)


Close-up


Hush Puppies, valfritt att doppa i smält smör ...

Barbeque Shrimps

Inte allt för trevligt efteråt

Fin solnedgång

Carl's!

MUMS!

Bra uppskrapat (pappas flicka!)

No comments: