Tuesday, September 29, 2009

Den gamla goda tiden

Tjuvlyssnat.se kan vara den bästa sajten. Perfekt tidsfördriv och man blir dessutom garanterat road (=skrattar högt som en korsning mellan en ond halvgalen Disney-proffessor och en häxa). Människor är otroliga på att snappa upp konversationer. Mycket har vi att tacka mobiltelefonerna för som gör att man sitter och pratar öppet om ditten och datten, om privata och superprivata saker, på tunnelbanan i rusningstrafik. Den annars så svenska pryda stereotypen är som bortblåst så fort vi har en strålningsutsöndrande plastsak tryckt mot örat. Härligt eller skrämmande, jag vet faktiskt inte.

Men för att komma till saken om "den gamla goda tiden" som min rubrik för dagen så vackert heter. Jag läste ett inlägg från ovan nämnda sida som ser ut såhär:

" Hötorget, Stockholm
Två killar ~20 går bredvid varandra och den ena tar upp en gammal mobil ur fickan.
Kille 1: Men ta och skicka in din nya mobil på lagning, den där är så ful!
Kille 2: Det har jag, men den går inte att laga säger de.
Kille 1: Va!? Den var ju nästan helt ny! Var det inte Cissi som förstörde den? Kräv henne på pengar, den kostade ju 1500!
Kille 2: Ja, hon förstörde den, och nej det kan jag inte göra… 2000 kostade den…Kille1: 2000!? Det är fan 4000 tuggummi! Ingen brud är värd så mycket!"

Absolut inte ett av de roligaste inläggen MEN jämförelsen med tuggummin är helt enkelt oslagbar. Jag kommer verkligen ihåg tiden då man jämförde allt med tuggummin. Det var godis som motsvarade 20 tuggummin och kanske till och med en tröja som motsvarade ett par hundra tuggummin. Det roligaste av allt är nästan orimligheten i att man någon gång skulle gå och köpa 200 tuggummin, istället för att köpa den tröja som man behöver. Eller som i det här fallet, 4000 tuggummin.
Fick helt enkelt en liten nostalgitripp när jag läste detta!

No comments: