Friday, September 08, 2006

Thank God It's Firday

Äntligen! Fredag igen och två dagars underbar ledighet. Mmmm - tror att det gäller att njuta så länge som det bara är möjligt innan skolan kommer igång på riktigt. Men det blir trots allt en del pluggande i helgen ändå. Matte C har startat och jag tror att det gäller att hänga med från början. Annars kommer det blir ett jobbigt halvår. Ska få min älskade pappa att försöka lära sig lite också , så man kan få extrahjälp hemma :)
Sen blir det körkortsteori för hela slanten. Provdatumet börjar närma sig, 12 september - nästa tisdag. Ska försöka att koncentrera mig på boken och alla regler angående vikter och hastigheter. Blir inte lätt den här gången heller men förhoppningsvis kommer det ändå att gå vägen. Misslyckanden brukar ju normalt sätt inte förknippas med Malin och teori/plugg men... Vad ska man säga? Bara att om jag misslyckas igen kommer det bli sjukligt tungt att motivera sig igen till att ta körkort. Hoppas att "han där uppe" är med mig på tisdag iallafall...

Martin min älskade, men ack så otålige och icke-stillasittande pojkvän har bestämt sig för att byta rum. Vi gjorde ett försök alldeles nyss med att ta ut bäddsoffan från det TV-rum dit han vill flytta. Efter mkt gruffandes och puffandes, bärandes och vändandes (jag fick soffan på tårna!!!) så lyckades vi iallafall få ut en del av soffan. Så långt allt bra. Men när det sen kom till själv stommen så visade det sig att soffan var bredare än dörren... Jag undvek att säga "Vad va det jag sa" när jag såg hans besvikna hundögon. Stackarn. Men vi ska iallafall till IKEA senare för att inhandla lite smått och gott. Blir i så fall andra gången på två dagar jag är där. En sjukt bra undanflykt för att äta billig och god korv. Mumsmums... Alternativet till IKEA är bio, men vi vet inte vad vi vill se. Har 4 biobiljetter som går ut idag så det känns ju lite dumt att inte utnyttja dem. Får se vad det blir !

Annars är det UF (Ung Företagsamhet) som gäller för hela slanten. Är redan trött på ordet UF och det har bara gått tre veckor. Hjälp. UF betyder att vi ska starta ett eget företag och driva det under ett år. Man säljer en vara eller en tjänst och till detta ska man då skriva en affärsplan, göra bokslut mm. Och vi i vår klass valde idé före grupp vilket betydde att alla idéer skrevs upp på tavlan och sedan fick alla välja den idé som de tyckte verkade bäst. Grejen är bara den att ingen väljer egentligen efter själva idén utan efter vilka personer som har valt idéen. Detta beroende på att så många i min klass är rent av värdelösa och totalt oseriösa. Skulle kännas skapligt jobbigt att ha en sådan person med i ett företag som ska drivas under ett års tid och som dessutom är det viktigaste vi kommer att göra under hela gymnasiet. Men nu blev det ändå så att det verkade lösa sig för min del och Sandras del (Bill & Bull / Piff & Puff - välj själva :) .
Vi och fyra BRA personer bestämde oss för en idé. Sedan kom en till person och frågade, så hon blev med. Då kändes det fortfarande bra. Men sen.......... Überseriösa ryskan kommer och frågar och ja.. Vad ska man säga när man inte "får" säg nej men när man hellre skulle sätta sig på en elledning än att ha henne med i gruppen. Vad gör man? Jo, alla kollar ner i marken, mumlar försiktigt fram att : "det blir ju många olika viljor och väääldigt många personer". Så diskret som möjligt men ändå så att hon borde förstå. Men icke sa Nicke. På ngt vis, fråga inte hur, var hon plötsligt en gruppmedlem och sedan dess har vi knappt sett röken av henne. Förhoppningsvis missköter hos sig så att vi får sparka henne eller så mutar vi över henne till en annan grupp. Något måste göras och det får inte dröja allt för länge... Det är inte likt mig att vara så desperat att bli av med en person men nu känns det verkligen viktigt. Det handlar om ett år av mitt (och de andra i klassen) liv, och kanske det allra viktigaste året hittills. Därför känns det som att det är viktigt att det blir en så bra grupp som möjligt. Hoppas att allt detta kommer lösa sig på måndag iallafall :) Fram till dess ska vi fila lite på affärsidén eller eventuellt komma på någon ny som är bättre. To be continued!

SMHI säger att solen kommer att lysa över oss i helgen vilket jag hoppas är sant. Skulel ha behövt lite av den solen igår när jag var i staden för att shoppa. Men nejnej. Tjocka grå moln täckte himlen och inte blev det något handlat heller. Förutom klädfärg till min klänning (som för övrigt blev skitbra - att tvättmaskinen typ är missfärgad är en annan sak...) och present till lillasyster som fyller år på tisdag. Hittade skor och jacka som jag ville ha också men jag vet inte. Älskar verkligen att gå på stan själv men att bestämma sig när man är själv - det går bara inte. Men mamma pratade om att åka till stan på söndag så då får vi se vad som händer. Annars står en ny skidjacka högst upp på köp-listan just nu. Men å andra sidan är det ingen brådska med den, det är lååångt kvar till skidsäsongen ännu. Måste nog sätta mig och räkna lite tror jag. Blir ju inte lika mkt pengar som vanligt denna månad eftersom jag varit sjuk så mkt och därför inte får in lika mkt från Friskis&Svettis.

Tror att det får vara bra för nu. Blev ett längre och förhoppningsvis trevligare inlägg att läsa än förra gången. Måste gå och muntra upp Martin lite som ligger och deppar i soffan. Måste ta honom till IKEA och bjuda honom på kladdkaka i cafeterian :)

Avslutningsvis: Man måste äta jävligt många bananer för att halka på rätt bananskal :)

Mest ute just nu är : UF
Mest inne just nu är : 19 september :)

1 comment:

Anonymous said...

Den stora frågan är vad som händer den 19 September?